• Uniek om te geven, een ervaring om te krijgen!
  • Verzending vanuit archief binnen 24 uur mogelijk!
  • Een origineel relatie geschenk bij een jubileum!

Wegens vakantie is Krantvanuwgeboortedag.nl gesloten t/m 22 augustus!

Bestellingen worden vanaf 22 augustus verwerkt in volgorde van binnenkomst.

Vroom & Dreesman: een icoon is uit het straatbeeld verdwenen

17 February 2016 Nederlandse geschiedenis Reageer als eerste
Vroom & Dreesman (V&D) is in zaterdag 21 mei 1887 opgericht door de zwagers Willem Vroom en Anton Dreesman. Het eerste filiaal kwam aan de Weesperstraat 70 in Amsterdam te staan. Voordat de heren gingen samenwerken, hadden ze ieder een eigen winkel. Beide voerden destijds een ongebruikelijke strategie: lage en vaste prijzen tegen contante betaling. Destijds was het gebruikelijk dat mensen altijd korting kregen en op rekening konden kopen.

Vroom & Dreesman: een icoon is uit het straatbeeld verdwenen

Vroom ging zich voornamelijk bezighouden met financiële en administratieve zaken. Dreesman was de man van de in- en verkoop. Tevens hadden ze vier personeelsleden in dienst, waaronder de jongere broer van Dreesman die bedrijfsleider werd. 

Uitbreiding V&D

Twee jaar later op 27 april 1889 werd een tweede filiaal aan Vijzelgracht 21 geopend. Voor dit filiaal werden zes mensen aangenomen. Een jaar later werden de eigen zaken van Vroom en Dreesman omgebouwd tot V&D-winkels.

Om de winst te verhogen besloten de zwagers extra filialen buiten Amsterdam te openen. De eerste kwam in 1892 aan de Binnenweg in Rotterdam. Een jaar later volgde een filiaal aan de Spuistraat in Den Haag. In een sneltreinvaart werden nog meer nieuwe vestigingen geopend: Nijmegen (1895), Arnhem (1896), Haarlem (1896), Utrecht (1898), 's-Hertogenbosch (1899), Tilburg (1899), Breda (1901), Leeuwarden (1902), Delft (1904), Deventer (1905) en Maastricht (1907). Het hebben van veel filialen, met hetzelfde assortiment, was voor Vroom en Dreesmann belangrijk om bij de gezamenlijke inkoop een zo laag mogelijke inkoopprijs te kunnen bedingen.

25-jarig jubileum

In 1912 bestond V&D 25 jaar. Vroom en Dreesman hadden in die 25 jaar al 22 vestigingen weten op te bouwen. De vestiging aan de Kalverstraat in Amsterdam geldt als het eerste ‘echte’ warenhuis van Nederland. Tevens is het de eerste V&D met liften en roltrap, naar een ontwerp van de Nederlandse architect F.M.J. Caron. Dit filiaal werd op 4 oktober 1912 geopend.

Volgende generatie

In 1919 vonden de zwagers Vroom en Dreesmann het welletjes en trokken zich terug. Beide heren werden opgevolgd door hun oudste zonen Bernard Vroom (1884-1961) en Willem Dreesman (1885-1954). Door de Duitse bezettingsmacht werden in de Tweede Wereldoorlog veel van de filialen gesloten. De vestigingen in Arnhem, Middelburg, Nijmegen en Rotterdam werden door de Duitsers verwoest. Na de oorlog werden die herbouwd.

Groningen kreeg als laatste grote stad van Nederland zijn eerste vestiging van Vroom & Dreesmann. De belangrijkste reden hiervoor was dat een broer van Willem Vroom en later tevens de zoon van zijn broer in Groningen een eigen manufacturenwinkel op na hielden en hij hen geen concurrentie aan wilde doen. De Groningse familieleden hadden ook geen behoefte om toetreden tot de keten. Wederopbouwproblemen na de oorlog deden de rest. Uiteindelijk werd het de 42e vestiging van Vroom & Dreesmann.

Uitbreiding assortiment

In de loop van de jaren werd het assortiment van V&D uitgebreid. De consument kon in principe alles onder één dak kopen. Je kon het zo gek niet bedenken, V&D had het in huis. Van kleding tot boeken en van meubilair tot levensmiddelen. Ze hadden voor ieder wat wils.

100-jarig bestaan V&D

In de jaren zestig en zeventig ging de groei gestaagd door. Onder grote belangstelling werd in 1987 in Leiden het honderdjarig bestaan van V&D gevierd voor alle betrokken familieleden. De resultaten dat jaar waren minder feestelijk: het verlies van V&D over het boekjaar 1987/1988 bedroeg 36 miljoen gulden. Dat was nog geen reden tot paniek.

La Place in V&D

Op 17 september 1987 werd in het V&D-filiaal in Utrecht de eerste La Place restaurant geopend. De keten serveerde al in de jaren tachtig verse sinaasappelsap. Omdat de meeste klanten dat niet geloofden, werd in het zicht van de klant het sap versgeperst. Naar aanleiding van deze verandering werd de La Place-formule gebaseerd. Het eten en drank werd bereid waar de klant bijstond.

Economische crisis

In de jaren die volgden vonden er veel veranderingen plaats, zowel in het personeelsbestand als in de huisstijl. Daarnaast moest de keten ook mee met de tijd. Internet zorgde ervoor dat steeds meer mensen online gingen kopen. Over 2013 maakte V&D een verlies van 42 miljoen euro op een omzet van 619 miljoen euro. In 2014 was het verlies 49 miljoen euro op een omzet van 604 miljoen euro.

Faillissement V&D

Nadat op 24 december 2015 uitstel van betaling was verleend, werden de V&D Group Holding B.V., V&D B.V. en La Place B.V. op 31 december 2015 failliet verklaard door de rechtbank van Amsterdam. Alleen de winkels bleven nog open. De webwinkel ging offline, nadat surseance van betaling was aangevraagd. Voor 10.300 personeelsleden (zowel V&D als La Place met meer dan 250 vestigingen met name in Nederland) werd formeel ontslag aangezegd. Jumbo

Op 13 februari 2016 sloten de deuren voor V&D definitief. Sinds 15 februari 2016 is La Place (het hoofdkantoor, de merknaam en 61 ‘losse’ vestigingen) onderdeel van de supermarktketen Jumbo. Onder de naam La Place Food B.V. zal de keten een doorstart maken.



Bron: Wikipedia.nl

Beeld: Vroom en Dreesman, ANP