• Uniek om te geven, een ervaring om te krijgen!
  • Verzending vanuit archief binnen 24 uur mogelijk!
  • Een origineel relatie geschenk bij een jubileum!

Benieuwd naar uw datum?

Vul uw datum bovenaan deze pagina in om te zien
of deze titel beschikbaar is voor uw gewenste datum.

The Sun

The Sun is een Brits boulevardblad en behoort tot de bestverkopende Engelstalige kranten ter wereld, met een dagelijkse oplage van ca. 3.200.000 (2004). Het nieuwsblad is in het bezit van News Corporation, via News International en de zondagsuitgave van de krant heet News of the World.

  • Land van herkomst: Verenigd Koninkrijk
  • Beschikbare periode: 1998 - 2001
The Sun is een Brits boulevardblad en behoort tot de bestverkopende Engelstalige kranten ter wereld, met een dagelijkse oplage van ca. 3.200.000 (2004). Het nieuwsblad is in het bezit van News Corporation, via News International en de zondagsuitgave van de krant heet News of the World. De krant werd gelanceerd op 15 september 1964 als tabloid, een benaming die in principe verwijst naar het papierformaat waarop de krant wordt afgedrukt, maar die in Groot-Brittannië al snel een synoniem werd voor de schandaalpers. Reden waarom kwaliteitskranten die nu ook op dit formaat verschijnen de term 'compact' verkiezen). Het blad, dat destijds een linkse signatuur had, werd slecht verkocht. In 1969 kwam de krant in handen van mediamagnaat Rupert Murdoch. Daarmee veranderde de politieke stellingname van links naar rechts en de inhoud veranderde totaal van karakter. De oplage steeg spectaculair, wat niet in de laatste plaats te danken was aan de Page Three Girl, die veranderde van een pin-upopname in een topless-foto. Tijdens de Britse parlementsverkiezingen van 1992 stak The Sun niet onder stoelen of banken welke kandidaat ze absoluut niet steunde. Ze voerden een felle anti-Labour-campagne die enkele beroemd geworden koppen opleverde. Op de verkiezingsdag: "Als Neil Kinnock vandaag wint, wil de laatste persoon die Groot-Brittannië verlaat dan a.u.b. het licht uitdoen?". En daags na Kinnocks nederlaag: "The Sun heb 't gewonnen!" ("It was the Sun wot won it!"), suggererend dat Kinnocks tegenkandidaat John Major het zonder hun steun nooit zou hebben gered. Vanaf 1996 steunde The Sun Tony Blair. Zijn opvolger Gordon Brown had echter minder steun bij de krant, hoewel de mening over immigratie en de Europese Unie niet bij werd gesteld. David Cameron werd gesteund in de verkiezingen van 2009. De aandacht gaat in de krant, zoals bij de andere Britse schandaalbladen, echter voornamelijk uit naar de wereld van het amusement, het gluren in het privéleven van de 'sterren' en sport.

Lees verder

Een greep uit één van onze archieven van The Sun:

Deze lijst is slechts één van onze archieven, zoek bovenaan deze pagina op uw gewenste datum om alle beschikbare kranten te bekijken. Alle getoonde kranten zijn originele archiefstukken, u krijgt dus niet enkel de historische voorpagina van The Sun maar de complete échte krant zoals die vroeger op de deurmat viel.