• Uniek om te geven, een ervaring om te krijgen!
  • Verzending vanuit archief binnen 24 uur mogelijk!
  • Een origineel relatie geschenk bij een jubileum!

LET OP: Wegens herfstvakantie gesloten van 15 t/m 25 oktober!
Bestellingen worden in volgorde van ontvangst verstuurd op 28 oktober.

Benieuwd naar uw datum?

Vul uw datum bovenaan deze pagina in om te zien
of deze titel beschikbaar is voor uw gewenste datum.

Avenue

De maandelijkse glossy 'Avenue' verscheen voor het eerst in november 1965 als opvolger van het tienerblad 'Romance'. Het eerste exemplaar was direct uitverkocht. Joop Swart, de bedenker van 'Avenue' en een van de grondleggers van 'World Press Photo', wilde een kwaliteitsblad met een internationale uitstraling uitgeven waarin fotografie een grote rol speelde. Het toonaangevende Parijse modeblad 'Vogue' werd hiervoor als inspiratiebron gebruikt.

  • Land van herkomst: Nederland
  • Beschikbare periode: 1965 - 1992
'Avenue' wordt beschouwd als het eerste glossy magazine van Nederland. Het kan worden gezien als een populair en elitair tijdschrift. Het blad was destijds met name gericht op het welvarende publiek dat behoefte had aan luxe producten. 

'Avenue' had in de beginjaren nog een vrij hoog 'Margriet-gehalte'. In het blad werd nog aandacht besteed aan breimode en konden vrouwen de patronen gratis bestellen. Aan de andere kant kon de moderne vrouw haar geluk niet op met de mooie foto's waarop de laatste modetrends uit Londen stond afgebeeld.

Vanaf het eerste exemplaar dat op de markt kwam, werkten gerenommeerde auteurs, zoals Cees Nooteboom, Hugo Claus en Harry Mulisch, en fotografen, zoals Eddy Posthuma de Boer, mee om elke maand een nieuwe, flitsende editie uit te brengen. Evenals in andere tijdschrift werd er aandacht besteed aan onder meer reizen, culinair, literatuur, mode en opinie. Echter, in 'Avenue' overlapten de rubrieken elkaar, waardoor vernieuwende combinaties ontstonden met titels als: 'Avenue Journaal', 'Club van Fijnproevers', 'Modezaken', 'Avenue Toerisme' en 'Salon'. De reportages deden de lezers watertanden.

De toon van 'Avenue' was speels en kritisch. Naast populaire onderwerpen werd er onder andere ook ruime aandacht besteed aan politiek, economie en wetenschap. Eind jaren tachtig werd het magazine ook niet meer exclusief voor vrouwen op de markt gebracht.

Eind jaren zeventig had het blad circa 125.000 lezers. Daarna begon de oplage langzaamaan te dalen. In 1995 was de oplage van 'Avenue' nog slecht 22.000 exemplaren. De reden van de snel dalende oplage waren de nieuwe glossy's die in de jaren tachtig en negentig als paddenstoelen uit de grond schoten. Voorheen hoefde de redactie alleen te concurreren met het magazine 'Elegance'. In 1995 werd dan ook het besluit genomen om na de decembereditie de stekker uit 'Avenue' te trekken.

Uitgeverij Sanoma had in 2002 nog een poging gewaagd om 'Avenue' opnieuw op de markt te brengen. Deze poging werd naar een half jaar al gestaakt.

Maggy Wishaupt beoordeelt 'Avenue' in 'Magazine!, 150 jaar Nederlandse publiekstijdschriften' van Waanders Uitgevers in Zwolle en Koninklijke Bibliotheek in Den Haag als volgt: "Kritisch en vernieuwend prachtblad met de nadruk op mode, schoonheid, wonen, culinair, reizen, kunst en cultuur en maatschappelijke en spirituele ontwikkelingen voor een trendy, grootsteedse lezerskring."

Lees verder

Een greep uit één van onze archieven van Avenue:

Deze lijst is slechts één van onze archieven, zoek bovenaan deze pagina op uw gewenste datum om alle beschikbare tijdschriften te bekijken. Alle getoonde tijdschriften zijn originele archiefstukken, u krijgt dus niet enkel de historische voorpagina van Avenue maar de complete échte tijdschrift zoals die vroeger op de deurmat viel.